SEO voor YouTube

Wanneer je een YouTube kanaal begint, willen we allemaal dat kijkers op onze video klikken. Er zijn heel wat tools en tips om je video’s hoger te plaatsen en organisch gevonden te worden. Investeer in het opdoen van informatie voor de best mogelijke video marketing om een populaire YouTube kanaal op te zetten.

Om nog meer views te behalen op je YouTube video’s doe je er niet verkeerd aan om de YouTube SEO te verbeteren. SEO is vooral bekend bij Google zoekresultaten, maar ook voor je YouTube video’s zijn deze prima te gebruiken om nog meer kijkers te strikken. Google is de grootste zoekmachine, gebruik het dus voor je eigen voordeel.

Door het gebruiken van belangrijke zoekwoorden, trek je veel meer kijkers die opzoek zijn via de zoekresultaten van Google waarbij er suggesties getoond worden die daarbij aansluiten. Doordat je YouTube video’s als suggestie op Google getoond wordt, ben je direct vindbaar waardoor je de juiste mensen zal aantrekken die jouw video op YouTube gaan bekijken.

SEO: wat is het?

SEO is de Engelse afkorting voor search engine optimization. In het Nederlands ook wel zoekmachineoptimalisatie. Doordat je met SEO de juiste keywords gebruikt bij een zoekmachine, bijvoorbeeld een Google search, kunnen anderen door het juiste zoekwoord eenvoudig het resultaat op YouTube vinden waar ze naar opzoek zijn. De zoekresultaat optimalisatie bij YouTube video’s hangt af van een heel aantal zaken, namelijk de thumbnails, zoektermen, de duur van de video, titels, de structuur en ga zo maar verder. Wanneer je deze op punt stelt, zal je YouTube video heel wat kijkers kunnen aantrekken.

Door het inspelen op organische zoekresultaten kan je als beginner ook meespelen met de grote spelers op YouTube. Zeker dan is het een aanrader om je Google zoekresultaten te optimaliseren aan je YouTube video.

Naast dat de zoekwoorden helpen om meer kijkers te bereiken op YouTube, behaal je ook een hogere ranking via de zoekresultaten van Google. Op die manier ben je nog makkelijker en sneller vindbaar. Het is zeker de moeite waard om je YouTube SEO op punt te stellen.

Call to action!

YouTube geeft heel wat mogelijkheden om kijkers aan te trekken op dit hosting platform. Je moet enkel weten hoe je YouTube gebruiken moet in jouw voordeel. Onderneem actie en ga aan de slag met de volgende stappen om meer bezoekers te trekken naar je eigen Youtube kanaal.

1. Maak gebruik van de juiste keywords

YouTube SEO heeft dezelfde werking als Google zoekresultaten, maar alsnog zitten er verschillen tussen. Zoekresultaten die populair zijn op Google, hoeven niet direct populair te zijn bij YouTube zoekresultaten. De makkelijkste manier om te achterhalen welke de belangrijkste zoekwoorden zijn, ga je naar YouTube toe. Typ in de zoekbalk op YouTube de juiste tags die bij je video horen en dan zie je al allerlei suggesties getoond worden. Dit zijn suggesties die mensen het meeste zoeken op YouTube. Gebruik deze relevante zoekwoorden dus ook voor jouw video als hashtags of als de perfecte titel bij je YouTube video’s.

2. Google Trends

Een normale zoekopdracht volstaat niet, je dient verder dan dat te gaan om meer views te behalen op YouTube. Google Trends is een hele populaire en eenvoudige tool om te gebruiken waarmee je kan nagaan waar mensen naar opzoek zijn. Je krijgt dan te zien hoeveel mensen er op bepaalde zoekwoorden zoeken en ook de periode wanneer dit het meest gezocht wordt. Dit is bijvoorbeeld handig om te weten als je een bepaald product op de markt wilt brengen en het zoekgedrag van potentiële klanten wil analyseren.

Je kan Google Trends ook prima gebruiken om de YouTube search van mensen te analyseren. In plaats van dat je zoekt via ‘Google zoeken’, kan je hier ‘zoeken op YouTube’ aanduiden. Wanneer je dan via de zoekbalk woorden ingeeft, krijg je automatisch resultaten voor de zoekwoorden en hoe vaak deze gezocht worden op YouTube.

3. Andere keyword websites

Naast de populaire Google Trends zijn er ook andere websites waarbij je onderzoek kan doen naar relevante zoekwoorden. De website dat speciaal toegespitst is op YouTube is de website VidIQ. Naast dat er informatie gegeven wordt over de juiste zoekwoorden op YouTube, geeft de website ook informatie over wat andere YouTube kanalen doen om een hoge ranking te behalen. De website kan je gratis gebruiken wat nog een pluspunt is als je nog maar een beginner bent op YouTube.

4. Optimaliseren YouTube Video Titels

We zijn klaar met ons onderzoek naar de juiste zoekwoorden om de beste YouTube resultaten te behalen. Nu we weten welke zoekwoorden we het best gebruiken op YouTube, gaan we aan de slag om hiermee een pakkende titel te maken voor onze YouTube video om meer kijkers aan te trekken. Gezien er zoveel video’s geüpload worden op YouTube is dit alleen geen garantie om vele kijkers aan te trekken. Zorg dat je naast de zoekwoorden een titel samenstelt dat ook nog eens de aandacht trekt van YouTube gebruikers. Neem een kijkje bij de grootste spelers in de YouTube-wereld om te zien hoe zij dit toepassen. Benoem hetgeen dat je kijkers graag willen zien en waarvoor ze komen. Let er wel op dat de titel van je YouTube filmpje niet té lang wordt, na 60 tekens wordt de titel namelijk afgekapt en zie je deze niet volledig tevoorschijn komen.

5. Beschrijving waar je video over gaat

Naast de pakkende titel is ook de beschrijving van je video een must om je YouTube SEO op punt te stellen. Besteed hier dus zeker aandacht aan in YouTube Studio vooraleer je de video uploadt. In de beschrijving van je YouTube filmpje heb je ruimte voor 1000 tekens, maar de meeste aandacht gaat naar de eerste 125 tekens. Daarna wordt de beschrijving afgekapt op YouTube en dien je er op te klikken om de volledige beschrijving te kunnen zien. Gezien onze aandachtspanne vele malen achteruit is gegaan door de komst van social media kanalen, gebruik je de meest aandachttrekkende zaken in de eerste 125 tekens. Dit is de plaats bij je YouTube filmpje om de populaire zoekwoorden toe te voegen en eventueel je eigen social media kanalen te benoemen om volgers ook naar daar te trekken.

De tip is dus om in de eerste tekens de aandacht van YouTube gebruikers te trekken om vervolgens verder een meer gedetailleerde beschrijving te geven. YouTube ziet dan automatisch op die manier waar je video op YouTube over gaat en kan dit sorteren en aan de juiste mensen laten zien om meer kijkers en aantal abonnees te bemachtigen.

6. Gebruik de juiste tags voor jouw video op YouTube

We gebruiken de hashtags al veelvuldig op andere social media kanalen. Neem bijvoorbeeld Instagram waar je via tags oftewel zoekwoorden bepaalde posts die bij je interesse passen kan vinden. Ook YouTube werkt op deze manier. Gebruik dus de juiste tags voor de beste kanaal optimalisatie op YouTube en de zoekers helpen om bij jouw video terecht te komen.

De hashtags typ je in de beschrijving van je YouTube video. Wanneer mensen via de zoekbalk de tags toevoegen, kunnen ze op je video uitkomen. Een tip is om te bekijken welke hashtags de bekende YouTube kanalen gebruiken om deze ook toe te voegen aan jouw video. Op die manier komen ook jouw video’s tevoorschijn wanneer ze de bekende kanalen zoeken op YouTube. Wellicht liggen jouw video’s in hetzelfde interessegebied en trek je nieuwe volgers aan.

Gebruik op YouTube niet zomaar een aantal hashtags. Zorg wel dat deze overeenkomen met je YouTube video, zodat mensen hetgeen krijgen waar ze voor komen en daardoor ook terug zullen komen voor je video’s op YouTube.

7. Een goede thumbnail

Zorg ervoor dat je voor een goede thumbnail kiest als visuele informatie voor je kijkers op YouTube. Wij mensen zijn erg visueel ingesteld en de thumbnail is dus hetgeen dat ons het eerste gaat opvallen en onze hersenen gaan verwerken. Wanneer je thumbnail er tussenuit springt tussen al die andere YouTube video’s zal je zeker de aandacht trekken, waardoor mensen op jouw video zullen klikken.

YouTube geeft zelf de suggestie om een fragment uit je video als thumbnail te gebruiken, maar als je toch even wat extra moeite erin steekt om een persoonlijk gemaakte thumbnail te maken, zal je toch meer de aandacht trekken. Er zijn verschillende websites en programma’s die je kan gebruiken om je thumbnail foto te bewerken voor op YouTube. Haal wederom inspiratie uit de thumbnails van andere bekende YouTube kanalen.

8. YouTube Analytics

Om te weten hoe je YouTube kanaal scoort en welke video’s populair zijn, is het uiteraard van belang dat je de behaalde cijfers analyseert. Naast het bekijken van hoeveel views je aantrekt op YouTube, kan je via YouTube Analytics nog veel meer andere informatie vinden. Je ziet bijvoorbeeld welk onderdeel van jouw video de meeste views trekt. Op die manier krijg je erg specifieke informatie over welke elementen in je video op YouTube het hoogst scoren. Daarop kan je in een volgende video weer inspelen om meer views te behalen op YouTube.

Daarnaast kan je de audience retention opvolgen. Hiermee kan je nauwkeurig zien hoeveel mensen en voor hoe lang ze naar jouw video kijken nadat ze op je video klikken. De kijktijd is belangrijk om te weten in hoeverre je de aandacht weet te houden van je volgers. De aandacht blijven houden van kijkers en je video blijven kijken is van groot belang als je een populaire kanaal wil opzetten.

Neem dus zeker een kijkje hoe je YouTube Analytics in elkaar zit om te begrijpen hoe die informatie je weer kan helpen. Ga er even voor zitten en pluis het volledig uit om te beste resultaten te behalen voor jouw YouTube kanaal.

Blijf onderzoek doen

Het is erg belangrijk om onderzoek te blijven doen om je YouTube kanaal populair te maken en te houden. Er zijn allemaal factoren die heel wat voor je kunnen betekenen om views te behalen. Het kost in het begin heel wat tijd en energie, maar als je de motivatie ervoor hebt kan je heel wat bereiken op YouTube!

Total
0
Shares
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Previous Post

Sit Ligula Metus Sem. Eget Elementum Amet Tellus